Monday, June 21, 2010

Abah...Abi...Terima kasih segalanya

"Abah...terima kasih atas segala jasa dan pengorbananmu selama ini.
Sungguh tidak termampu untukku membalas atas setiap keringatmu membesarkan kami sehingga ke tahap ini"

Abah...masih jelas dalam ingatan ini bagaimana gigihnya abah mencari sesuap nasi untuk kita sekeluarga.Mengayuh basikal dari rumah ke kem askar sememangnya perlu punyai kudrat yang kental dan luar biasa.

Mengikut cerita mak,abah pandai berjimat dan hingga saat ini kami adik beradik masih dapat menikmati bersama rezeki yang Allah limpah kurniakan kepada abah walaupun kini bergelar pesara.

Gaji abah tidak sebanyak mana...namun cukup untuk menyara kehidupan kami sekeluarga.Abah tidak pandai berhutang,membeli hanya mengikut keperluan.Begitulah cara abah membesarkan kami.Jangan mengikut orang lain...ukur baju pada diri sendiri dulu.

Hidup abah penuh kepayahan namun penuh keberkatan.Tidak pernah merungut susah,namun diusahakan jua untuk kesenangan kami sekeluarga.Masjid tidak pernah luput di ingatan walaupun kekadang datangnya kepenatan.Mungkin disinilah datangnya keberkatan buat kami sekeluarga..sentiasa cukup dengan apa yang ada.

Abah...masih segar dalam ingatan,saat abah menemani dan menghantar aku ke sana sini.Tidak ada kereta seperti orang lain...motor usang itulah yang menjadi saksi jasa abah kepadaku hinggalah saat anakmu kini dibawah tanggungjawab suami.

Tidak pernah wujud rasa malu dalam diri ini tatkala bersama abah.Terasa tenang dan bangga dibawah penjagaanmu. Aku bersyukur ya Allah menghadirkan abah yang terbaik buat diriku.Moga hidup abah sentiasa dalam lindungan dan kasih sayang Allah.

Abah...walaupun kini bukan lagi abah yang menjaga dan bertanggungjawab atas diri anakmu ini...sungguh jasa dan pengorbananmu tidak pernah terpadam.

Kekadang sukar untuk diri ini menyatakan kasih dan sayangku kepada abah yang disanjungi.Cukuplah untuk abah ketahui,mak dan abahlah yang terbaik untuk kami adik beradik.Tidak dapat dibayangkan tanpa mak dan abah tika dan saat ini.

"Ya Allah berilah kesempatan untuk kami membalas jasa ibu dan ayah kami..."

Dan kini suamiku kini bergelar abi kepada anak kecil kami Muhammad Hasif 'Ulwan.Moga dia juga akan menyanjungi abinya suatu hari nanti...mengingati jasa dan pengorbanan abi yang berusaha melengkapkan kehidupan kami sekeluarga.

"Abi...umi tak minta kehidupan keluarga kita disaluti dengan emas dan perak,cukuplah kasih sayang yang tidak bertepi untuk umi dan adik.Ingatan dari abi,butir bicara abi.gelak ketawa abi,usikan dari abi semua tu memberi kebahagiaan untuk umi dan adik.

Terima kasih abi...hanya satu pinta umi,jangan leraikan kepercayaan dan kesetiaan umi kerana syurga umi kini ada pada abi.Izinkan umi menjadi isteri dan suri yang terbaik di hati abi."

"Ya Allah...berikan kekuatan kepadaku untuk menjadi isteri yang solehah,menjadi penghibur di kala duka,menjadi penenang di saat kerungsingan,menjadi teman di kala kesunyian...

Jadikan kami suami isteri yang saling mencintai di kala dekat,saling merindui di kala jauh,saling mengingati di kala kelalaian,saling mencintai Mu Ya Allah..."

0 comments:

Post a Comment