Wednesday, May 12, 2010

Ceritera larut malam


"Dulu umi selalu letak wangian dalam bilik kita.."
"Sekarang dah x lagi.."

Cerita kami sebelum masuk tidur.Saya faham maksud suami itu.Memang dulu saya sering meletakkan wangian dalam kamar kami..Bukan itu saja, hampir satu rumah kalau boleh ingin berbau harum.

Memang itu sudah menjadi kebiasaan sebeleum kahwin lagi..namun kini teratak kami seperti tidak terurus.Saya akur semua itu

Menghias rumah mendatangkan kedamaian pada penghuninya..Tidak perlu utk menyesakkan rumah dengan barang2 yang mahal...cukup sekadar segala yang ada disusun rapi,kemas dan teratur.

Itu antara ilmu rumahtangga yang diajar emak sebelum berkahwin dulu.

"Kalau xsempat sangat nak kemas,pastikan bilik tidur sentiasa kemas dan bersih untuk suami berehat dengan tenang dan selesa"

"Xsempat basuh pinggan,basuh kain ,cukupsekadar bersihkan ruang tamu kerana ia tempat seisi keluarga menghabiskam masa bersama-sama."

Begitulah anatara pesan emak yang saya ingat dan jadikan panduan

Cuma kadangkala ada perkara yang menyesakkan fikiran dan meletihkan menyebabkan teratak kami terabai. Menjadi ibu muda dalam masa yang sama masih belajar merupakan satu cabaran yang besar.

Bukan mudah untuk membahagikan masa..menguruskan tesis yang bermasalah ditambah sikecil yang sdg excited mengexplore dunia barunya seringkali buat saya tewas dan memandang sebelah mata sahaja

Namun saya mengerti itu semua bukan alasan. Suami, anak, pelajaran..itu semua amanah buat saya.

Keluarga menjadi keutamaan kerena mereka anugerah yang tidak ternilai.Tanpa suami dan anak tidak mungkin saya mengecap nikmat bahagia yang ada sekarang

Segalanya bukan alasan..namun perlukan kekuatan. Ya..kekuatan hanya dr Allah

"Abi...maapkan umi atas segala kekurangan yang ada"
"Adik...umi bukan yang terbaik,namun segalanya akan umi korbankan utk adik dan abi"

0 comments:

Post a Comment