Tuesday, May 11, 2010

Dilema anak bongsu

"Umi nie boleh tak macam orang tua sikit..dah anak sorang pun mcm budak2 lagi"

Antara nasihat yang perlu saya anggap positif untuk menuju kesempurnaan. Tak diminta utk lahir sebagai anak bongsu, tetapi mungkin suasana dan didikan membentuk sifat anak bongsu yang sentiasa ingin dimanja, diberi perhatian dan disediakan segalanya...Maksud nasihat dari suami agar berfikiran tua tetapi berjiwa muda.


Sebagai contoh, tak ramai yang didedahkan dengan cara dan adab melayan tetamu kerana kebanyakan anak2 sekarang lebih suka bersendirian berbanding bersama-sama ibubapa melayan tetamu yang hadir. Walau bagaimanapun,mak dan ayah saya sentiasa mendidik utk meraikan tetamu sejak kecil lagi..tetapi saya tidak pula ketahui adab-adab yg lain seperti yg dinasihatkan suami.

"Kalau nak ambik kuah gulai..cukup 2x dulu utk m'hormati tetamu yg makan bersama.
Nak hidangkan makanan,keluarkan air basuh tangan, air, gelas, gulai dan lauk terlebih dahulu..baru disusuli dgn nasi supaya tetamu tidak terasa lama menunggu makanan. "

Begitulah telitinya suamiku berbanding diri saya sendiri yang kurang dgn benda2 begini. Untung dia ada disisi utk sentiasa menegur dan menutup kekurangan diri yang ada..Anak bongsu bukan lagi alasan..kerana segala kekurangan boleh diperbaiki.Benarlah dirimu pelengkap diriku...

0 comments:

Post a Comment