Tuesday, May 18, 2010

Terjemahan cinta pada perkahwinan



"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.[Al-Furqan:74]"

Sedang dalam keadaan penat dan mengantuk melewati tiga jam terakhir waktu bekerja terbaca dalam facebook seorang rakan lama mengenai kisah bercinta selepas nikah.

Saya antara yang sedang melaluinya saat selepas kami diijabkabulkan hampir dua tahun yang lepas. Perasaan yang hampir lama dipendamkan kini dapat saya curahkan kepada suami.Tanyalah kepada mereka yang lain yang juga pernah merasainya...memang terasa indah dan mengasyikkan.

Sebelum bergelar suami isteri segalanya terbatas.Bahkan segalanya harus berhati-hati agar tidak jatuh fitnah dan mengaibkan. Bercinta selepas kahwin mendorong pasangan utk lebih mengenali antara satu sama lain.Di sinilah kelebihannya yang tidak ada pada pasangan yang bercouple.





"Abang..."

Masih saya ingat dengan jelas ucapan pertama yang diluahkan pada suami.Saya simpan perkataan itu hanya utk dirinya.

Seusai majlis perkahwinan saya diusik kawan-kawan bertanyakan apakah panggilan untuk saya.Saya waktu itu hanya tersenyum malu...Tidak biasa dengan ungkapan cinta namun terasa begitu bahagia tatkala suami memanggil "sayang..."

Dialah lelaki yang dulu hanya dipandang dari jauh, kini dekat dihati.Kucupan pertama didahi terasa hangat hingga kini.

"Ya Allah...terima kasih atas anugerah cinta yang tidak ternilai ini."

0 comments:

Post a Comment